Позвънете: 0888 412 563

ЗАПАЗЕТЕ ЧАС

Индивидуално психологическо консултиране на служители

Индивидуално психологическо консултиране на служители

В днешния забързан корпоративен свят, буквално не съществува организация, в която няма стрес или пък служителите й да не преживяват на моменти напрегнати и натоварващи ситуации. Определено се забелязва нарастване на тревожността, както и случаи на клиширания вече burnout синдром. Това се дължи не само на факторите на работната среда, като все по-стриктни и кратки крайни срокове, трудни за постигане цели, но също и на липсата на време за да се изпълнят личните и служебните ангажименти, или пък чисто персонални натрупани и нерешени във времето проблеми, кризи и деструктивни взаимоотношения. 

Осигуряването на професионалистите на възможността да се възползват от подкрепата на обучен психотерапевт в офиса е един ефективен инструмент, който предоставя алтернативно решение на  предизвикателствата или проблемите, които служителите срещат. Това от своя страна води до пълноценност при изпълнение на работните ангажименти и повишаване на отдадеността към компанията и припознаването й като добър работодател. 

Индивидуалното психологическо консултиране на работното място може да се обобщи като осигуряване на психотерапевтична подкрепа за служителите на дадена организация. Би могло да се организира като терапевтична сесия в офиса, в специално създадени за тази цел условия или пък да се осъществява чрез някои от съвременните начини за виртуална комуникация. Използването на новите технологии би било удачен избор при работа в случаи, когато има нужда от кризисно консултиране или пък нуждаещите се от психологична подкрепа често пътуват или са в изнесени отдалечени локации

Моето кредо е, че за да се изгради една работеща програма за служителите е нужно:

· Към консултирането  да се подходи внимателно и ангажирано, както от страна на организацията, така и от страна на психолога-терапевт. Самия процес може да придобие формата на чувствителна серия от събития, както за отделната личност, така и за компанията. Поради тази причина, консултанта следва да е опитен професионалист, уважаващ конфиденциалността и дискретността на един толкова интимен процес.

· Психолога следва да е гъвкав в своя подход, с отлично изградена способност да изгради връзка (псих. рапорт) и да бъде търпелив слушател. Консултанта трябва да притежава емпатичност и сърдечност, изискващи се за да бъде спечелено доверието на служителя, така че той/тя да споделят открито мислите, проблемите и чувствата си без каквито и да е забрани или притеснения.

· Времето не бива да бъде ограничител в процеса

· Консултанта трябва да притежава психологическата експертиза и личностни качества за да успее да повдигне духа и увереността на служителя и да го/я стимулира да създаде положителни възгледи, така че да се стигне до взимане на решения за справяне с проблема.

Важно е да се отбележи, че процеса на психологическо консултиране се състои в това да се осигури здрава основа за служителите, като им се предоставя сигурно пространство, в което те споделят за проблемите и притесненията си. Отговорността на психолога не е в даването на съвети, а в гарантирането на емпатична, неосъждаща подкрепа и в предоставянето на достъпни и ефикасни средства, за да може личността да намери своя път за развитие. Консултирането не трябва да се използва като инструмент за дисциплиниращ процес или условно изискване.

Мениджърите чрез психологическото консултиране откриват множество умения и практики, които са изключително полезни за техните отговорности, свързани с ръководенето на хора. А много често точно недобрите способности в тази част от задълженията на ръководителите са цитирани като мотив за основа на дисфункционални работни отношения.

Осигуряването на психологическо консултиране на работното място винаги е било важен ресурс за организациите. То предлага на служителите сигурно и доверено пространство, където може свободно да разговарят за всичко, което за тях може да е объркващо, болезнено или неудобно. Позволява им да разговарят с терапевт,  обучен да слуша внимателно и да им предложи алтернативи, водещи до подобрение и превръщайки ги в продуктивни и пълноценни личности.

Това е безценен ресурс и за мениджърите, които могат да насочат служителите си към психолога, в случаите когато не съумяват да се справят с по-комплексни или лични проблеми, през които личността преминава.  

Как индивидуалното консултиране помага на служители и организации?

Ползи за организацията:

· Понижаване на разходите свързани с отсъствия, текучество, burnout и намалена  работоспособност в следствие на инциденти

· Подобряване на работата на служителите, и оттам на тяхната продуктивност

· Психолога може да играе ролята на Партньор на Бизнеса (Business Partner) при разрешаване на поведенчески проблеми в следствие на организационна промяна.

Ползи за служителите:

· Добрия психолог-консултант има уменията да обучи хората в това да управляват себе си по-добре, а оттам и да се стимулира личностния им потенциял за себеразвитие

· Добрия психолог-консултант  може да подпомогне да се създаде култура на по-добро организационно учене и развитие, а оттам и на работеща екипна синергия 

· Добрия психолог-консултант способства за увеличаване на личностното самоосъзнаване по отношение на мисловни модели и поведенчески тенденции, така че те да се превърнат в ефективни и действащи както в работна среда, така и в личен план.

 

Компаниите все по-често разпознават в Индивидуалното психологическо консултиране начин да осигурят на служителите си програма за психологично здраве, усещане за удовлетвореност, комфорт и хармония. Възможността да се изрази личността в неутрална и доверена среда е доказано средство за справяне с ежедневните грижи, да се сподели емоционално натоварване и да се прозрат различните перспективи за ситуации, застрашаващи психологическото спокойствие са само част от ползите на работата с консултанта.

Паола Койчева

Психолог, психотерапевт

Вашата промяна започва Тук и Сега

Повече за мен